What is the way to corrupt a society? - Yerushalmi Avoda Zara 1, 1

מאת: נתן קוטלר


בירושלמי מופיעה סוגיה מרתקת העוסקת בשיטת ירבעם לשנות את המסורת מימי דוד ושלמה ולהחטיא את עם ישראל בעבודה זרה. 

א. להיטות אחר התאוות 

הגמרא שואלת "מי גרם להן? [=לשמוע לעצת ירבעם – פני משה] חמת מיין (הושע ז, ה) שהיו להוטין אחר היין" היפה מראה מסביר: "שהיו להוטין אחר היין ויתר התאוות...ולזה ביקשו לפרוק עול ולידבק בעבודת אלילים ולהתיר להם מלוא תאותם". 

במקום אחר נאמר: "אמר רב יהודה אמר רב: יודעין היו ישראל בעבודה זרה שאין בה ממש, ולא עבדו עבודה זרה אלא להתיר להם עריות בפרהסיא" (סנהדרין סג, ב). 

עבודה זרה היא פלטפורמה נוחה למתירנות ולנתינת דרור לתאוות באצטלה של אידיאולוגיה.

ב. לחץ חברתי 

הגמרא דורשת את הפסוק "יוֹם מַלְכֵּנוּ הֶחֱלוּ שָׂרִים חֲמַת מִיָּיִן מָשַׁךְ יָדוֹ אֶת לֹצְצִים" (הושע ז, ה) על השיטה של ירבעם להכריח את האנשים הכשרים לעבוד עבודה זרה. "משך ידו את לוצצים כד הוה חמי בר נש כשר הוה מייתיב גביה תרין ליצנין", כאשר היה רואה אדם כשר, הוא היה שולח אנשים לשכנעו לעבוד עבודה זרה. כשלא הצליחו לשכנעו בדרכים תיאולוגיות, הם היו עוברים לשיטות אחרות: "והינון אמרין ליה חשי דמלכא בעי מיעבד כן", הסביר היפה מראה שהיו אומרים לו: "שתוק! שהמלך רוצה לעשות כן ואוי למי שיעמוד כנגדו. וכשהיה רואה השנים אומרים לו כן היה רואה כי רובא הוו הטועים היה מתירא ושותק". 

על ידי בריונות ולחץ חברתי – ירבעם הצליח ליצור מאזן אימה שהשתיק את התנגדות האנשים הכשרים וגרם להם להיכנע ולעבוד עבודה זרה. 

אם כן, שילוב הרסני בין להיטות אחר תאוות ובין יצירת מצג שווא שהרוב בעד עבודה זרה ודיכוי כל התנגדות – סללה את הדרך להשחתת החברה.


להצטרפות לקבוצת 'הַדַּף הָרַעְיוֹנִי' רעיונות מתוך הדף יומי - מסכת עבודה זרה: https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM

מסכת עבודה זרהירושלמי