"דור ודורשיו": ללמד סנגוריה על הדור - עבודה זרה ה, א

מאת: נתן קוטלר


על הפסוק "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א) ריש לקיש דורש: "וכי ספר היה לו לאדם הראשון? מלמד שהראה לו הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו, דור דור ופרנסיו". 

המבי"ט (רבי משה בן יוסף טראני חי בצפת לפני כ500 שנה והיה חבר בבית דינו של רבי יוסף קארו) שואל בהקדמת לספרו 'בית אלוקים' מדוע נאמר על כל אחד מסוגי המנהיגים לחוד "דור דור"? בפשטות היה צריך לכלול אותם יחד ולומר "דור דור ודורשיו, חכמיו ופרנסיו"! 

התשובה שלו היא שיכול להיות דור שאין בו מנהיגים גדולים מובהקים מכל הסוגים הללו. ייתכן דור שיש בו רק דרשן ולא חכם ופרנס. ולכן יש כאן קריאה עבור מי שמסוגל לגדול עוד יותר בתורה ובמצות, לעשות כן - כדי שיוכל להועיל לדור. 

"ולכן בכל דור ודור חייב אדם שתורתו אומנותו להראות את עצמו כאלו הוא מספר תולדות אדם, מדורשיו חכמיו ופרנסיו, ואין בזה משום יוהרא כי בזה יקשט עצמו בתכשיטי תלמידי חכמים להשלים עצמו בתורה ובמצות, להיותו זוכה ומזכה שילמדו ממנו אחרים" (בית אלוקים בהקדמה וראה אם הבנים שמחה פרק ד). 

הרב קוק כתב במאמר הדור שאחד המאפיינים את תקופתנו הוא התמעטות המנהיגים הגדולים "בדורות האחרונים התחילו הענקים להתמעט והכלל הולך ומתעלה. בעמנו נתמעטו הבורים, ולעומתם נתמעטו, והוקטנו הגאונים והצדיקים". 

לאור זאת, מוטלת על כל אחד עם הכישורים לכך - לסייע לעם ישראל מבחינה רוחנית. אך גם מי שלא יכול להיות תלמיד חכם או פרנס, ישנו משהו שכל אחד יכול לעשות והוא לדרוש טוב על עם ישראל. 

ה'בן איש חי' כתב על "דור דור ודורשיו" – "דורשיו אלו הנשיאים שהם דורשים טובת ישראל ומשגיחים לקרב להם התועלת, וכמו שכתוב אסתר דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ  (אסתר י, ג)" (בן יהוידע). 

המהר"ל אומר על הפסוק "דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ ": "רוצה לומר שהיה מדבר הטוב על זרע עמו ישראל דהיינו על הכלל והיה מספר שבח שלהם". 

הרמח"ל מלמדנו במסילת ישרים שאחת התכונות בחסידות היא ללמד סנגוריה על הדור "טובת הדור, שהנה ראוי לכל חסיד שיתכוין במעשיו לטובת דורו כולו, לזכות אותם ולהגן עליהם...וזה צריך שיעשה בכונת עבודתו, וגם בתפלתו בפועל דהיינו שיתפלל על דורו לכפר על מי שצריך כפרה ולהשיב בתשובה מי שצריך לה, וללמד סניגוריא על הדור כולו" (פרק יט). 

הרמח"ל מביא בהקשר זה את דברי חז"ל שגדעון זכה למנהיגות משום שהוא לימד סנגוריה על הדור "לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה (שופטים ו, יד) - בכח זכות שלמדת על בני" (תנחומא שופטים ד).   

"ואלה הם הרועים האמתים של ישראל שהקב"ה חפץ בהם הרבה, שמוסרים עצמם על צאנו, ודורשים ומשתדלים על שלומם וטובתם בכל הדרכים, ועומדים תמיד בפרץ להתפלל עליהם ולבטל הגזירות הקשות ולפתוח עליהם שערי הברכה" (מסילת ישרים שם).


להצטרפות לבית מדרש גמרא באמונה (לקבלת מאמרים ועדכונים על שיעורים - לפי סדר הדף היומי) ב-‏WhatsApp‏: ‪‪‪‪‪https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM