'היד הנעלמה' והעולם שנמסר לשומרים - עבודה זרה מ, ב
'היד הנעלמה' והעולם שנמסר לשומרים - עבודה זרה מ, ב
מאת: נתן קוטלר
בברייתא מסופר: "ת"ר: פעם אחת חש רבי במעיו, אמר: כלום יש אדם שיודע, יין תפוחים של עובדי כוכבים אסור או מותר? אמר לפניו ר' ישמעאל ב"ר יוסי: פעם אחת חש אבא במעיו, והביאו לו יין תפוחים של עובדי כוכבים של ע' שנה, ושתה ונתרפא; אמר לו: כל כך היה בידך ואתה מצערני! בדקו ומצאו עובד כוכבים אחד שהיה לו שלש מאות גרבי יין של תפוחים של ע' שנה, ושתה ונתרפא, אמר: ברוך המקום שמסר עולמו לשומרים".
מי הם השומרים שהקב"ה מסר להם את עולמו? וכיצד הם שומרים על העולם?
לפי הרמב"ם בהקדמתו למשנה העולם מתחלק לשניים – חכמים שעוסקים ב"השגת המושכלות" ועמי הארץ שעסוקים לצבור ממון ולדאוג להנאותיהם. מובן מדוע סוג הראשון של בני האדם נבראו, אך מדוע נבראו האחרים?
הרמב"ם נותן שתי תשובות לשאלה זו, בתשובתו הראשונה הוא אומר שאמנם נראה עמי הארץ עסוקים בעצמם בלבד, אך הם למעשה הם בונים את העולם ובזכותם העולם מתקדם. "אלמלי השוטים היה העולם חרב", אם הם לא היו טורחים עבור עצמם, גם החכמים לא היו נהנים מעמלם. ולכן הם למעשה השומרים שהמקום מסר לעולם.
הרמב"ם כותב: "כי סיבת נחת אותו הכסיל מפני שגם הוא משרת לאדם שהוא מטרת הבורא, כי בעבור הנאתו ובעשרו או בשלטונו יצוה לעבדיו לבנות ארמון ענקי, או לנטוע כרם גדול, כדרך שעושים המלכים והמתדמים להם, ויהיה אותו הארמון מוכן לחסיד שיבוא במשך הזמן באחד הימים לחסות בצל קיר מקירות אותו ארמון ותהיה בכך הצלתו ממות, ושיוקח מאותו כרם כמות של יין באחד הימים כדי לעשות צרי להציל אדם שלם שנשכו אפעה. כך היא הנהגת ה' יתעלה ויתרומם וחכמתו ששעבד בה את הטבע, עצות מרחוק אמונה אומן".
הפילוסוף והכלכלן הסקוטי אדם סמית טבע מושג יסודי בכלכלה בשם 'היד הנעלמה' שממחיש את דברי הרמב"ם. "הארוחה שאנו מצפים מהקצב, האופה והטבח" סמית כתב "אינה מגיעה מטוב ליבם, אלא מהדאגה לאינטרסים שלהם. אנו לא פונים אל האנושיות שלהם, אלא אל האהבה העצמית שלהם ולא מדברים על הצרכים שלנו, אלא על היתרונות שלהם" (עושר העמים ספר א פרק 2 תרגום חופשי מאנגלית – נ.ק.).
החידוש של סמית הוא שלמרות שבני אדם דואגים לאינטרסים שלהם, באופן פלאי הם תורמים ומקדמים על ידי כך את החברה. הוא קרא לתופעה מרתקת זו 'היד הנעלמה'.
"האדם בדרך כלל אינו מתכוון לקדם את האינטרס הציבורי והוא גם לא יודע כמה הוא מקדם זאת...הוא רודף רק אחר הרווח שלו, אולם הוא מוצא את עצמו כמו במקרים רבים אחרים מובל על ידי 'יד נעלמה' לקדם מטרה שלא היתה חלק מכוונתו. על ידי רדיפת האינטרס הפרטי שלו, לעיתים תכופות, הוא מקדם את ענייניה של החברה באופן אפקטיבי הרבה יותר מאשר אם היה באמת מתכוון לדאוג לחברה באופן מודע" (שם ספר רביעי פרק 2 תרגום חופשי מאנגלית – נ.ק.).
רבי צבי הירש פרבר בעל 'כרם הצבי' שהיה רב בלונדון לפני כמאה שנה כתב: "ואמר ברוך המקום שמסר עולמו לשומרים, והנה הלשון שמסר 'עולמו' לשומרים משמע שלא רק על שמסר שמירת היין בשבילו להעכו"ם אמר כן, רק שכן דרכו יתברך שמו בכל הנהגת עולמו, שהוא מסר אותו לשומרים" (בשלח עמ' צה).
תופעת 'היד הנעלמה' היא חלק מהנהגת עולמו של הקב"ה שנועדה לשמור ולקדם את העולם.