"וְלִפְנֵי עִוֵּר": אחריות על העולם - עבודה זרה ו, א-ב
"וְלִפְנֵי עִוֵּר": אחריות על העולם - עבודה זרה ו, א-ב
מאת: נתן קוטלר
בסוגייתנו מובאת ברייתא: "אמר רבי נתן: מנין שלא יושיט אדם כוס של יין לנזיר, ואבר מן החי לבני נח? ת"ל: וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל (ויקרא יט, יד)".
החידוש של רבי נתן הוא שהפסוק "וְלִפְנֵי עִוֵּר" לא מדבר דווקא על עם ישראל, אלא עוסק גם בבני נח ועובדי אלילים (ראה בכור שור פסחים כב, ב). יש אומרים שרבי נתן למד זאת מרבו ורבו מרבו עד הלכה למשה מסיני (שדי חמד מערכת ו' כלל כ"ו אות ט"ז).
במשניות בהמשך הפרק אנו מוצאים ביטוי לעיקרון זה: "אלו דברים אסורים למכור לעובד כוכבים: אצטרובלין, ובנות שוח, ופטוטרות, ולבונה" (משנה יג, ב).
רש"י כותב "על לפני עור אנו מצווין שלא ליתן מכשול בדבר האסור לו...דבן נח מוזהר על עבודת כוכבים" (יד, א ד"ה אלפני מפקדינן).
ובהמשך נאמר: "אין מוכרין להם דובין ואריות וכל דבר שיש בו נזק לרבים" (טז, א).
רבי יהונתן מלוניל כתב "לפי שסתם גויים חשודים על שפיכות דמים והיא אחת משבע מצות שנצטוו עליהן בני נח וקא עבר 'וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל', אי נמי דקא גרים קטלא לישראל חבריה, וכתיב לא תעמוד על דם רעיך, וכ"ש למעבד גרמא". אם כן, מדברי רבי יהונתן מלוניל יוצא שיש לנו אחריות כפולה – למנוע מהגויים לגרום נזק לרבים וגם להגן על עם ישראל.
כשם שאין מוכרים לעובדי אלילים דברים שמסייעים להם לפולחן אלילי, כך אין מוכרים להם דברים שיכולים להזיק לרבים כמו כלי נשק (רמב"ם הל' ע"ז ט, ח).
כל זה כלול באיסור "וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל". במובן זה עובדי האלילים הם עיוורים מבחינה רוחנית ומוסרית ואנחנו מצווים להציל אותם מעצמם ולמנוע מהם מכשול שממנו יוכלו להינזק ולהזיק לאחרים.
העולה מכל זאת, שיש לנו אחריות רוחנית ומוסרית על העולם. אכפת לנו שאפילו עובדי אלילים פראיים וערלי לב לא ימשיכו בטעותם. אכפת לנו שכלי משחית לא יגיעו לידיהם של רוצחים (אפילו אם אנחנו לא נפגע מכך).
אמנם הלכה זו מתייחסת לחובה שלנו להימנע מפעולות שמסייעות לגויים להשחית את עולמם הרוחני והמוסרי ושעלולות לגרום נזק לאחרים. אך מה לגבי התערבות אקטיבית כדי למנוע מהם אפשרויות אלה?
הרמב"ם כותב שמתפקידי מלך ישראל הוא "למלאות העולם צדק, ולשבור זרוע הרשעים ולהלחם מלחמות ה'" (הל' מלכים ד, י).
הרב נחום רבינוביץ זצ"ל ביאר שמקור דבריו של הרמב"ם הוא בתפלה שדוד התפלל על בנו שלמה "וְיִשְׁתַּחֲווּ לוֹ כָל מְלָכִים כָּל גּוֹיִם יַעַבְדוּהוּ. כִּי יַצִּיל אֶבְיוֹן מְשַׁוֵּעַ וְעָנִי וְאֵין עֹזֵר לוֹ. יָחֹס עַל דַּל וְאֶבְיוֹן וְנַפְשׁוֹת אֶבְיוֹנִים יוֹשִׁיעַ. מִתּוֹךְ וּמֵחָמָס יִגְאַל נַפְשָׁם וְיֵיקַר דָּמָם בְּעֵינָיו" (תהלים עב, יא-יד) "פירש שם אבן עזרא שלא לעם ישראל בלבד, אלא מלך ישראל לפעול למען הצדק בכל העמים" (יד פשוטה שם).
במבצע 'עם כלביא' יצאנו למתקפה על איראן במטרה להגן על עם ישראל, אך למבצע היתה תוצאה נוספת – הצלנו את האנושות כולה מפני סכנה קיומית שמשטר מטורף ומסוכן יחזיק נשק גרעיני. הניצחון על איראן לא הועיל רק לעם ישראל, אלא לכל העולם. מדינת ישראל כיום נמצאת בחזית המלחמה בטרור וברוע. וכפרפרזה על לשון הרמב"ם -מדינת ישראל ממלאת את העולם צדק, שוברת את זרועות הרשעים ונלחמת מלחמות ה'.